Det var felles kjærlighet til sykkelsporten blant kamerater i
Frost,
Norway Says og
Bleed, som var motivasjonen da de begynte å kreere
Alta Bike. Men det endelige designet er tydelig inspirert av single-speed-/fixed-wheelkulten blant sykkelbud i verdensbyene San Francisco, New York og Tokyo.
![](/fileshare/bnet3/filArkivRoot/altabikes02.jpg)
Kameratene ønsket å lage en sykkel som var lett (kun 9,2 kg), tidløs, rask og ikke minst for bruk i byen, i motsetning til alle mountainbikes så mange bruker. Som skaperne selv sier: “Alta er essensen av en sykkel: En ramme, to hjul, sete, og styre.”
![](/fileshare/bnet3/filArkivRoot/altabikes03.jpg)
Tanken var i utgangspunktet å kun produsere et begrenset antall på 50 sykler, men Alta Bike ble raskt så populær at den ble den første serie-produserte ett-girs sykkelen på markedet. Den er kjøpt av Nasjonalmuseet og er nå del av den permanente utstillingen, allerede omtalt som en ”design klassiker”.
![](/fileshare/bnet3/filArkivRoot/altabikes04.jpg)
Kampanjen for Alta Bike, markedsført som “The Single Speed City Bike” ble utviklet av Schnel&Melnychuck, og budskapet kommer klart nok fram skulle man tro!
![](/fileshare/bnet3/filArkivRoot/altabikes05.jpg)
![](/fileshare/bnet3/filArkivRoot/altabikes06.jpg)