Det finnes ikke så mange sånne igjen som Janus - tekstilfabrikken som ble etablert in the middle of nowhere for over godt over 100 år siden. Grunnlaget for industrieventyret var Espelandsfossen og jernbanen som gikk forbi. Grunnleggeren Anton S. Stephansen betalte visstnok selv for stasjonen og lønnet ekspeditørene for å få toget til å stoppe og bringe varer til og fra fabrikken.
Og som grundere flest, hadde han antagelig det vågemotet som må til for å se muligheter der andre ser ødeland. Men det er ikke bare eventyrlyst som har drevet frem Janus. De fleste forbinder merket med snusfornuftig undertøy som skapt for Norske forhold. Derfor var det litt spesielt da fabrikken engasjerte den spanske designeren Carlos Duarte - tidligere Louis Vuitton-designer – til å lage en mer sexy kolleksjon. Men fortsatt er det fornuften som rår, for ullvarefabrikken har nylig utviklet sommerull – ullbaserte sommerplagg som samtidig sikrer fabrikken jevn produksjon gjennom hele året.
Prosjektet er gjennomført med støtte fra Skattefunnordningen som gjør det litt mindre risikofylt for bedrifter å satse på utvikling. Fornuftig med andre ord. Det også.