Cognitime Classic. Ny lansering av et norskdesignet døgn – hjelp dem å fa satt i gang produksjonen!

22.08.2013

Cognitime lanserte sin første klokke, Døgn, i 2011. Nå er en helt ny kolleksjon allerede lansert på indiegogo: Cognitime Classics. Kolleksjonen består av fire varianter i henholdsvis sort og børstet stål, med grønn eller blå skjerm. Prototypene er ferdige og alt er klart for produksjon. For å ha nok kapital til produksjonsverktøyene er det derfor satt i gang en kampanje på indiegogo der du kan forhåndsbestille dine klokker. Eller du kan rett og slett donere 5 dollar om du ønsker det. Så får de satt produksjonen i gang så snart som mulig!

 Cognitime er et unikt klokkekonsept som verken er digitalt eller analogt. viser tiden med en tidslinje som viser alle døgnets timer i en figur som lyser opp i takt med tiden. Ideen stammer fra en oppfinnelse som skulle gjøre det lettere for funksjonshemmede å lese tiden. Likevel er det få spor av medisinteknisk hjelpemiddel i Cognitime som står ut i mengden med sitt stilrene skandinaviske design. Klokkekolleksjonene er designet av designer og partner i 360 grader industridesign i Oslo, Magnus Anderssen. 

Cognitime er et internasjonalt kollektiv med designere og produksjonsspesialister ”who’s sole purpose is changing the way you see your time and making sure that you look damn good doing it”, som de sier selv. Alt er klart for å bestille klokkene til en introduksjonspris nå på indiegogo.

Klokkene er estimert til å være klare til desember 2013 (gitt at de får nok forhåndsbestillinger) – så det er altså en perfekt julegave – til deg selv eller en annen du syns fortjener det. 

 

EyePOC – historien om gutten som lagde ”pappas brileetui”

01.03.2013


Det høres ut som et klassisk eventyr, og på en måte er det jo litt sånn. Bakgrunnen for bedriften EyePOC var faktisk at 13 år gamle Nicolai kom hjem fra skolen med en gave til sin far: et håndlaget brilleetui med påskriften ”pappas brilleetui”. Far ble naturlig nok svært glad i etuiet – og det var mange andre som la merke til det også, blant annet en optiker som ville selge det i butikken sin. Og det var altså starten på EyePOC, som i dag har mer enn 50 forskjellige design på både brilleetui og mobildeksel.


I kolleksjonen til EyePOC finner du blant annet mange særnorske mønster som maruis-strikk, men også ulike personlige meldinger og fargeglade mønster. Du finner et stort utvalg i kolleksjonen hos Norsk Flid Husfliden.

Passion, heart and soul

04.05.2012

Er det mulig å ha et lidenskapelig forhold til en skipose? Ja sier Douchbags. Eller nærmere bestemt entusiastene bak merket.  Det var felles lidenskap til fart, pudder og bølger som førte skilegenden Jon Olsson og  entrepenøren Truls Bratås sammen under  en uke med ski på bre og bølgesurfing på vestlandet.

Der ble ideen til Douchbag født: Smarte, tekniske og funksjonelle bager/poser for oppbevaring og transport på jakt etter nye ekstreme opplevelser verden rundt. Etter hvert kom snowboarder Erling Magnus Solheim med på laget, og i 2011 var selskapet for alvor etablert. 

I dag er de basert i Hedmark. Hvis du lurer på hvor du kan kjøpe din Douchbag, er det bare å ta en titt på nettsiden deres. 

Nyt vinteren – med føttene trygt plantet på bakken.

11.01.2012

Nyt vinteren – med føttene trygt plantet på bakken.

For det er vel ingen hemmelighet at det norske klimaet er hardt, spesielt på vinteren. Og det er vel heller ingen hemmelighet at det til tider er vanskelig å komme seg frem trippende å isen, og at det er jævlig vondt når du detter og slår skinka rett i isen!

Men heldigvis er det sånn som Nordic Grip selv sier: utfordrende forhold gir inspirasjon til gode løsninger. Og serien med brodder fra Nordic Grip er virkelig en god løsning på problemet. Her finner du en bred kolleksjon med brodder til hverdag og fest og løping. Og som seg hør og bør da er Nordic Grip er testet under ekstreme forhold så vel som i byen – og ble selvsagt lansert på IceBar tidligere i vinter.

Så nyt vinteren! Med føttene trygt plantet på bakken, enten du er på løpetur eller tripper rundt i upraktiske høyhelte sko.

Et skandinavisk designet døgn – nå selvsagt også som en (gratis) app

09.09.2011

Et skandinavisk designet døgn – nå selvsagt også som en (gratis) app

Den norske klokkeprodusenten CogniTime har vakt oppsikt med Døgn – et unikt klokkekonsept som verken er digitalt eller analogt. Døgn viser rett og slett tiden på en enklere og mer intuitiv måte – med en 24 timers visuell tidslinje.

Døgn ble lansert i oktober i fjor, etter 5 år med forskning og utvikling, og nå har den altså kommet i en egen app-versjon for iPhone og iPad. Og for alle som her lyst til å teste den og lære seg å se døgnet på en ny måte er det bare å laste den ned her – helt gratis!

Ideen bak den revolusjonerende klokken Døgn stammer fra en oppfinnelse som skulle gjøre det lettere for funksjonshemmede å lese tiden. Likevel er det få spor av medisinteknisk hjelpemiddel i Døgn som står ut i mengden med sitt stilrene skandinaviske design… Et prakteksempel på design for alle!

Hard Rocx – Er det Norsk?

31.08.2011

Hard Rocx – Er det Norsk?

Hvis du tilhører den stadig voksende sykkelmenigheten her i landet, vet du nok det aller meste om det suksessrike sykkelmerket Hard Rocx.

For novisene som enda ikke har fått sin Birkendebut, er det kanskje ikke like kjent at Hard Rocx er like norsk som brunosten. Sykkelprodusenten lanserte sin første modell Cambrium i 1993. Siden den gang har de festet et godt grep om markedet.

Oppskriften er lette, raske og balanserte sykler som skapt for å jage etter bestetider over fjellet. Og den som trives best i slake landskap, er moderne sykkeldesign ganske fint å se på også.

En egen hjelm for jenter fra Kari Traa og Per Finne

29.01.2010

En egen hjelm for jenter fra Kari Traa og Per Finne

Jentehjelmen fra Kari Traa og Per Finne nominert til Brit Insurance Design of the Year i England.



En egen hjelm for jenter! Det er det det er. Så enkelt og så vanskelig. Og en super løsning både visuelt og funksjonelt. Hjelmen er lettere og sterkere enn mange dyrere modeller. Detaljene er svært godt gjennomarbeidet, for eksempel den pregede logoen i skallet som gir en ribbestruktur som øker motstand mot slag. Hjelmen har en smal passform tilpasset nordiske jentehoder.



En kurve i nakken til hestehalen løser et praktisk problem for brukeren, samtidig som denne detaljen øker hjelmens styrke slik at godstykkelsen kan reduseres. Avtagbare øreklaffer gjør hjelmen egnet for sommerkjøring også.

Per Finne og Kari Traa har tidligere vunnet både Merket for god design og Designprisen 09 for jentehjelmen, og nå er de altså nominert til Brit Insurance Design of the Year. Grattis! I februar åpner Design Museum London  en utstilling der alle de hundre nominerte i alle klasser blir vist fram.

Stokke Xplory - Norsk design i Sex and the City, NY resident og Museet for Europeisk kultur i Berlin

21.08.2009

Stokke Xplory - Norsk design i Sex and the City, NY resident og Museet for Europeisk kultur i Berlin

Møbelbedriften Stokke tok spranget over i et helt nytt marked da de startet med utviklingen av barnevognen Stokke Xplory. Barnevognen skiller seg ut fordi barnet kan sitte høyt og ved det at setet kan brukes i to retninger. Siden barnet sitter høyt får det mulighet til å følge med på alt som skjer, det gir avstand til støv og eksos, og barnet får bedre nærhet og kontakt med den som triller.



Grunntanken var transport av barn i by og konseptet skulle skreddersys for en urban livsstil i et hektisk bymiljø. Som deres øvrige produkter, skulle også dette utvikles med basis i nytenkning, lang livssyklus, flerfunksjonalitet og sikkerhet. 



Nå har den kommet i nye mønster og farver som du kan sette sammen selv, en ”limited edition” gul og ikke minst nytt tilbehør som koppholder, thermoflaske-holdere, parasol…

Stokke Xplory har fått stor oppmerksomhet, ikke minst internasjonalt. Stokke Xplory ble blant annet "Førstevalget blant luksusbarnevogner" for NY Resident, den ble brukt i “Sex and the City - The movie”, og står utstilt på Museet for Europeisk kultur i Berlin.

Vognen ble utviklet i samarbeid med norske K8 og Bård Eker Industrial Design.

Slik ser et Døgn ut

05.03.2009

Slik ser et Døgn ut

Den norske klokkeprodusenten CogniTime – i samarbeid med 360 GRADER PRODUKTDESIGN – har vakt oppsikt med Døgn, har et unikt klokkekonsept som verken er digitalt eller analogt. Døgn viser tiden med en tidslinje som viser alle døgnets timer i en figur som lyser opp i takt med tiden.
Ideen stammer fra en oppfinnelse som skulle gjøre det lettere for funksjonshemmede å lese tiden. Likevel er det få spor av medisinteknisk hjelpemiddel i Døgn som står ut i mengden med sitt stilrene skandinaviske design.

Copyright MadeinNorwayNow 2011

Blogglisten